Svært at udtale, nemt at blive vild med

Det amerikanske skomærke med det tricky navn; Saucony er et af vores bedst sælgende mærker, og det forstår man virkelig godt. Grundlagt helt tilbage i 1898, har de været på markedet i lang tid og de har set kontinuerlig vækst gennem årene. Da de i sin tid startede brandet, foregik det på en lille, lokal fabrik i Pennsylvania, og selvom de er nået langt ud over statens grænser, ja endda landegrænser, er filosofien stadig at være så lokal som mulig. 

Både navn og logo er derfor inspireret af lokalområet, nærmere bestemt en bæk i Kutztown PA, hvor de havde kontorer og fabrik i sin tid. Logoet viser derfor tre kampesten, der er omgivet af bækken og det har flere betydninger. De tre kampesten er nemlig en repræsentation af deres kerneværdier; god præstation, godt helbred og et godt fællesskab. Fra starten af har de haft et fokus på retro styles med tidløse elementer, hvilket er en af de mange grunde til, at brandet stadig er så relevant. I 2012 tog de skridtet videre og blev opkøbt af Wolverine World Wide (WWW), som er et stort modehus med fokus på tøj, sko og accessories. WWW har hovedsæde i Michigan og startede også som en lille, lokal virksomhed, hvorfor de passer godt til Sauconys ønske om at være lokale. Begge virksomheder hører desuden til i nordstaterne.

Og hvis du undrede dig over, hvordan mærket udtales? Saucony = sock-uh-knee.

Et fokus på at efterlade en bedre verden

'Vi lever for fremtiden og de valg vi tager i dag, spiller en rolle i at forme den’. Hos den amerikanske skogigant er der et stort fokus på at gøre en forskel. De er selv klar over, hvilket aftryk skoproduktion efterlader på verden, så de har lavet et væld af gode tiltag, der skal være med til at minimere deres aftryk på verden.

Derfor har de blandt andet lavet en standard, som deres produkter skal overholde; Run for Good. RFG er en basislinje, der skal indikere, at deres produkter møder deres egne mål inden for bæredygtighed, og det er ikke smalle krav. Inden for fodtøj betyder det, at deres overdele skal bestå af minimum 75% økologiske, genanvendte eller genanvendelige materialer, som kan fornyes og få nyt liv efter brug. Deres såle og midtersåle skal bestå af minimum 50% af ovenstående. 

Af hvad virksomheden selv kan gøre ift. produktionen, har de et mål om, at 90% af deres materialer er genanvendte eller genanvendelige i 2025. I 2030 er målet, at dette gælder 100% af deres materialer. De arbejder desuden på at bruge smarte materialer såsom biobaseret hemp, ananas- og svampe læder. Altså, at de laver ‘skind’ ud af madaffald. Selv deres emballage er bæredygtig og er en kombination af 100% og 80% genanvendt papir. 

Fokus på fællesskabet

Saucony har et stort fokus på deres fællesskab og et endnu større ønske om, at give tilbage til dem, der har støttet dem igennem alle årene. Derfor er en af deres vigtigste filantropier at give tilbage. De har navngivet deres fond efter det samme, som deres bæredygtighedstiltag; Run for Good (Løb for det gode). Denne fond fokuserer især på et samarbejde med lokale børnehospitaler i Boston og New Orleans, hvor de har bedt nogle af patienterne og at designe sko, som skal inspirere kunderne til at opnå deres vildeste drømme. Derudover har de lavet flere donationer til disse hospitaler og fortsætter med at have tætte samarbejder, som skal komme børnene til gode. Derfor samler de kontinuerligt ind og hjælper de børn, der er indlagt i lokalområdet. Sideløbende har de lavet programmer til børn, der er med til at promovere en sund livsstil og opfordre til løb.

Derudover har de et stort fokus på diversitet, både in-house og i løbssamfundet, og de har givet deres støtte til blandt andet RIDC (Running Industry Diversity Coalition), Black Girls RUN! og Black Men Run. Ofte afholder de også paneldebatter med fokus på at fjerne barrierer for alle i løbssamfundet. I deres egen virksomhed har de også interne mål, der skal nås. De er med til at beskytte og fremme kvinderne i virksomheden, og en mangfoldig arbejdsplads er endemålet. Derfor er der stort fokus på, at der ikke er diskrimination på tværs af køn, religion, hudfarve og meget mere.  

Hos Havanna Shoes er vi vilde med det amerikanske brands styles. Vi sætter pris på mikset mellem god kvalitet og godt design, og vi ved, at vores kunder forventer det samme fra de mærker, vi forhandler. Derudover er det vigtigt for os, at vi er med til at repræsentere en virksomhed, der gør så meget både for lokalområder og miljøet. Derfor er vi stolte over, at kunne tilbyde så stort et udvalg, og vi er sikre på, at du også vil blive helt vild med Saucony, hvis du klikker et par, eller to, hjem.