Fra tennis til catwalken

Lacoste er et ikonisk, fransk modehus, der havde sin start på tennisbanen. Startet af manden med samme navn, René Lacoste, har det formået at overleve hårde år i Europa, og komme stærkere ud på den anden side, med samme vision og design DNA, som var hele grundlaget bag mærket. René Lacoste var en fransk tennisstjerne, der var med til at revolutionere spillet med både sin spillestil og opfindelser. Han blev hurtigt en fanfavorit på banen, og det gik ikke lang tid før, at amerikanske medier gav ham et kælenavn, som skulle gå hen og blive ikonisk; nemlig krokodillen. På banen var Lacoste hurtig og aggressiv i sit spil, men aldrig uden at miste elegancen, som er indbegrebet af tennis. Allerede i 1927 blev det klassiske logo skabt af Lacostes ven, Robert George, og snart skulle mærket se dagens lys.

Da Lacoste spillede tennis, bestod uniformen af langærmede trøjer, plisserede bukser og bælter. Tennis er en elegant sportsgren, og tøjet skulle selvfølgelig understrege dette, men det var dog også med til at begrænse bevægelse, og det kunne Lacoste ikke arbejde med. Han tog sagen i egen hånd og sammen med André Gillier startede han firmaet La Chemise Lacoste (Lacoste skjorten). Logoet, den ikoniske krokodille, blev placeret foran på trøjen, lige over hjertet, og ifølge Lacoste selv var det første gang, at et logo blev tydeliggjort på tøjet. Deres første style, og uden tvivl den mest ikoniske, blev polotrøjen, som var en helt ny opfindelse. Der var ramaskrig i tennisverdenen, da det ikke passede ind med tidsbilledet omkring tennis, men man kunne hurtigt se effekterne.

En entreprenør i hjertet

René Lacoste stoppede sin tenniskarriere i 1927 grundet helbredsproblemer, men kom kortvarigt tilbage i 1932. Dog stoppede han ikke med at arbejde for sporten, og han skulle komme til at gøre flere opfindelser, der har revolutioneret både tennis- og modeverdenen. Det er nemlig Lacoste selv, som har opfundet boldmaskinen, der sender tennisbolde afsted. Han satte også kirurgisk tape på sin ketsjer for at skabe et bedre greb, og senere hen, i 1961, opfandt han metalgrebet, som både var lettere og gav en mere eksplosiv serv. 

Meget lig ham selv, har Lacoste taget den innovative tilgang til sig. I 1958 producerede mærket deres første sko; The René. Skoen blev skabt til tennisspillere og alle detaljer var gennemtænkt med gummiforstærkning foran og udført i bomuld for lethed. Netop sidstnævnte var nøgleordet, for ligesom René Lacoste vidste, havde udøverne brug for let tilbehør for at kunne spille bedst muligt. Med netop sportsudøverne i mente og en baggrund i sport, har Lacoste altid designet med komfort, lethed og elegance som deres nøgleord. Senere kom der mere design baggrund indover med street style bevægelsen, der overtog modeverdenen. Så selvom de har formået at være innovative, kan man stadig se den tydelige indflydelse fra tennis. Selvfølgelig altid med det ikoniske logo.

Lacoste har også en historie indenfor golf, da både Renés kone og datter var golfstjerner. Derfor har tennis og golf altid haft en speciel historie tilknyttet brandet. Virksomheden har været holdt i familiens navn indtil sønnen Bernard Lacostes død i 2006. René Lacoste selv døde i 1996. Selvom der ikke længere er en Lacoste ved roret, er det stadig en familievirksomhed. I 2012 blev virksomheden nemlig opkøbt af Maus Frères SA, som er en schweizisk familievirksomhed.

En ubesværet overgang til den moderne verden

Grundet forbindelsen til tennis, som er en gentlemans sport, er Lacoste altid blevet set som et luksuriøst mærke, og det er også high-end styles, de tilbyder. Deres sko oser også af den velkendte luksus, der definerer mærket, men priserne er sat, så de fleste kan være med på moden. Noget der også definerer luksusmærket, er deres evne til at holde så stærkt fast i deres tydelige design DNA, mens de stadig sørger for at gøre som deres grundlægger, nemlig at tænke innovativt.

For meget lig deres grundlægger, har Lacoste altid evnet at se innovative muligheder, der skulle holde brandet i live. Eksempelvis da de indgik et samarbejde med Mojang, som er virksomheden bag Minecraft spillet. Deres samarbejde endte i en tøjkollektion ved navn Lacoste X Minecraft, hvor krokodille logoet blev pixeleret for at matche spillets udtryk. 

De har altid formået at vælge unikke brand ambassadører, som stadig passer til deres brand. Inden for sportens verden har de arbejdet med Novak Djokovic, som er en serbisk tennisspiller, og Serena Williams, som er en amerikansk tennisspiller. Netop Djokovic blev brandet som ‘den nye krokodille’ i et forsøg på at skabe en arving til Lacoste selv. For at det ikke kun skulle fokusere på sport, har de også haft den sydkoreanske sanger, Jeon Somi inde over brandet. De har desuden brugt den newzealandske skuespiller KJ Apa og den britiske sangerinde Ella Mai. Valget af internationale stjerner har været med til at sikre deres synlighed på mange forskellige markeder, og det er med til at vise en virksomhed, der ønsker at vise diversitet. Valget af de yngre personligheder viser også, at det er et brand, som tænker på at holde sig relevant ved at være synlig hos de yngre generationer. 

Lacoste hos Havanna Shoes

Hos Havanna Shoes er vi stolte over at kunne præsentere et brand med så meget historie. Vi tænker altid meget over, hvilke mærker og styles, vi kan tilbyde til vores kunder og tre ting går igen; de skal være eksperter inden for fodtøj, de skal have styr på kvaliteten og det skal være til en pris, hvor alle kan føle sig velkomne. Lacostes fodtøj opfylder alle kriterier og netop derfor, er vi glade for, at kunne præsentere et stort udvalg inden for deres styles. Her på siden kan du finde deres klassiske sko, men vi har selvfølgelig også tilføjet sneakers, der har moderne touches, som passer til tidens trends. Vi håber, at du finder lige netop det, du ikke kan undvære.