Fra samarbejde til soloridt

I den tyske delstat, Bayern, ligger der en lille by, som er centrum for en strid, der skulle definere skoverdenen. Brødrene Dassler, Adolf og Rudolf, startede i 1919 deres virksomhed; Brødrene Dasslers Skofabrik. Lige fra starten oplevede de massiv succes, fordi de designede med atleter i tankerne. Skoene var praktiske, lette og hjalp med at optimere atleternes ydeevne. Faktisk, gik det så godt, at Jesse Owens i 1936 vandt hele fire OL-guldmedaljer iført Dassler sko. De efterfølgende år gik det så godt for brødrene, at deres sko var med til at slå to verdensrekorder og fem olympiske af slagsen. Det blev deres internationale gennembrud. I 1947, efter 28 års samarbejde, blev brødrene dog uvenner. Hvorfor vides ikke, men de delte veje og startede hver deres forretning. Adolfs blev til Adidas og Rudolfs til PUMA.

 

De afgørende år

PUMA kom ikke sovende til succesen. Deres opstarts år var afgørende for virksomheden og de blev i sidste ende revolutionerende. I 1952 kunne de præsentere fodboldsko med pigge under, som hjalp til at skabe bedre fodfæste i græsset. Kun to år senere sætter Heinz Fütterer en verdensrekord på 100m med en tid på 10.2 sekunder. I 1958 tager virksomheden en afgørende designbeslutning og laver deres FORMSTRIP, som stadig indgår i designet på næsten alle sko i dag. Men det tyske brand var langt fra færdig endnu. De har været nærværende i stort set alle sportsgrene og deres indflydelse kan ses og mærkes i dag.

 

Fodbold

En af de sportsgrene, hvor PUMA har været allermest nærværende er selvfølgelig fodbold. Den mest populære sportsgren i verden er det oplagte sted at gøre forretning, og PUMA har virkelig udnyttet mulighederne. Ved at tilbyde fodboldstøvler- og udstyr til alle de store spillere, fik de hurtigt cementeret sig et navn. F.eks. da Eusébio blev topscorer ved World Cup’en i 1966, selvfølgelig iført PUMA. De producerede herefter PUMA KING fodboldstøvlen og i 1968 blev det verdenskendte logo til. Pelé bar PUMA støvler, da han blev kåret til turneringens spiller under World Cup i 1970. Som han desuden vandt med Brasilien. Diego Maradona tilslutter sig skogiganten i 1986 og bærer PUMA sko, da han scorer det, der siden bliver kendt som århundredets mål. I 2019 l laver PUMA en historisk aftale med City Football Group og bliver dermed officiel partner for blandt andet Manchester City FC, Melbourne City FC og FC Girona. Året efter producerer PUMA igen KING støvlen i samarbejde med Neymar Jr.

 

Tennis

PUMA producerer ikke kun sko, de har længe gjort sig i både tøj og udstyr. Netop sidstnævnte spiller en stor rolle i deres tenniseventyr. Fra 1977-1985 fyldte de meget i tennisbilledet og sponsorerede den tyske tennisstjerne Boris Becker, som vandt flere store turneringer iført og med PUMA udstyr. De har selvfølgelig også samarbejdet med den største af dem alle, Serena Williams, som flere gange har båret det tyske brand. Mest kendt er nok hendes catsuit med shorts og helt korte ærmer, som skabte stor røre, da hun bar det i 2002. Samme år vandt hun tre Grand Slam turneringer.

 

Formel 1

PUMA var hurtige til at øjne muligheder i Formel 1 og designede SPEEDCAT skoen til kørerne. I 2001 fik skoen en overhaling, da man gjorde den brandsikker. Deres evne til at skabe funktionelle sko, hvor designet spiller en stor rolle, er da heller ikke gået ubemærket hen. De har løbende indgået aftaler med nogle af de mest dominerende teams i sporten; Scuderia Ferrari, Mercedes-AMG F1 og Red Bull Racing. Lewis Hamilton bar desuden PUMA, da han vandt sit syvende verdensmesterskab i 2020. Hans rekordmange mesterskaber har sikret ham en plads i historiebøgerne, da han nu deler rekorden med Michael Schumacher. Han har desuden også rekorden for flest sejre, flest pole positions og flest podieplaceringer.

 

Atletik

Den historiske løber Usain Bolt havde et langt samarbejde med PUMA, da han var aktiv. Han slog sin egen verdensrekord i 2009: 100m på 9,58 sekunder. Og han var langt fra færdig. Senere samme år slog han igen sin egen rekord, denne gang på 200m, som han løb på 19,19 sekunder. De to rekorder står stadig og han var selvfølgelig iklædt PUMA, da han skrev sig ind i historiebøgerne. Og historiske events samler de på. PUMA var også med på sidelinjen under et af de mest ikoniske podier i olympiadens historie. Nemlig da Tommie Smith og John Carlos knyttede deres handskeklædte næver i vejret i protest mod diskrimination, apartheid og racisme.

 

Modeverdenen møder PUMA

PUMA banede solidt vej for dem selv ind i modeverdenen, da de i 1998 lavede en kollektion med tyske Jil Sander, der designede EASY RIDER skoene. En sko der dominerede modebilledet i slut 90’erne og start 00’erne. I 2018 tog de rapperen Jay-Z med på designteamet, da de lavede CLYDE COURT DISRUPT, som var et nik til deres originale CLYDE sko. Det var desuden første gang i 20 år, at de vendte retur til basketscenen. I 2021 lavede de et samarbejde med sanger Dua Lipa og model Winnie Harlow ved navn SHE MOVES US. Kampagnen fejrede kvinder, som bevæger sig sammen igennem sport, kultur og værdier. Men i 2016 startede deres måske mest populære samarbejde nogensinde.

Rihanna blev udnævnt til kreativ direktør for kvindekollektionen og hun var med til at lave nogle af deres mest populære kollektioner nogensinde. Hun designede blandt andet en nyfortolkning af den klassiske PUMA SUEDE. Resultatet blev PUMA CREEPER, som er en af brandet absolut bedst sælgende sko. Efter et langt og succesfuldt samarbejde trådte Rihanna tilbage, men i 2023, på brandets 75-års fødselsdag, offentliggjorde PUMA en besked, der rystede modeverdenen. Et sort billede med teksten: She’s back – Fenty x PUMA.

Her 75 år senere står det tyske brand stærkere end nogensinde. I 2022 kunne de fejre salg for svimlende 8.465 mia. alene i Europa og de har nu mere end 20.000 ansatte. Hos Havanna Shoes er vi vilde med det ikoniske sneaker brand og her på siden finder du vores store udvalg, hvor der helt sikkert er noget for enhver smag.