Bliv klogere på New Balance

Hvem kom først – hønen eller skoen? 

Det famøse spørgsmål om hønen eller ægget kom først. I New Balances tilfælde kan vi dog svare på, at hønen kom før skoen, og det ved vi, fordi hønen var inspirationen bag. I 1906 blev den verdenskendte virksomhed grundlagt, da manden bag, William J. Riley, observerede hvordan hønsene i hans baggård gik. Riley var en irsk immigrant, som havde slået sig ned i Boston, hvor hovedkontoret stadig er placeret i dag. Da han så, hvordan dyrene med de tregrenede fødder gik rundt og havde en perfekt balance, fik han en lysende idé. Især svajet i deres fødder kom til at få betydning og kort tid efter, stod han klar med buestøtter, der efterlignede bevægelsen i hønsenes fødder.

Rileys idé fik hurtigt ben at gå på, så i 1927 hyrede han Arthur Hall som sælger for virksomheden. Allerede i 1934 blev Hall partner og sammen skabte de starten på det, der skulle blive et sneaker imperie. Skoene vandt popularitet op igennem 1930’erne og atleter over hele USA opsøgte brandet grundet deres specialfodtøj. Hall solgte dog virksomheden i 1956 til hans datter Eleanor og hendes mand, Paul Kidd. De fortsatte med at producere og sælge buestøtter, men i 1960 lavede de ’Trackster’ skoen, den første løbesko som kom i forskellige vidder. Den blev uhyre populær og i 2022 blev den genintroduceret til markedet i en opdateret udgave. Skoen blev fast inventar på skolehold af nogle af de mest populære universiteter i verden; Massachusetts Institute of Technology (MIT), Tufts University og Boston University.

Salgene stoppede dog lidt efter lidt indtil 1972, hvor 28-årige Jim Davis købte virksomheden. For første gang var virksomheden ude af hænderne på dem, som havde været med til at skabe den. Davis skulle dog vise sig at være et meget fornuftigt valg til at føre arven videre; I 1976 blev det ikoniske N nemlig tilføjet på skoene, og dette er stadig en fast del af designet i dag. I 1992 udkom 530 modellen, som er en af deres mest populære styles og en af vores bestsellers hos Havanna Shoes. Davis er stadig formand for virksomheden i dag,

  

Et løfte til deres lokalsamfund

Vi ser ofte mange store virksomheder beholde hovedkontorerne i de byer, de startede op i. Nærmest som en hyldest til deres opstart, bliver de, hvor de kom fra for at holde rødderne tæt på. New Balance har taget det skridtet videre. Boston, som er placeret i staten Massachusetts, er ikke kun byen for deres hovedkontor, meget af deres forretning kører videre i Massachusetts. Faktisk har de fem fabrikker fordelt rundt i staterne Maine og Massachusetts. Og forretningen går så godt, at de i 2015 kunne meddele, at de producerede mere end 4 mio. par sko på disse fabrikker det år alene.

Ligesom de producerer dele af deres kollektioner i USA, så holder de også fast ved deres dedikation til lokalsamfundet. De indgår jævnligt samarbejder med MIT og er sponsor for Red Sox, Bostons største baseballteam. Derudover er de stadig meget synlige i lokalsamfundet indenfor atletik, og gør derfor deres grundlægger, William J. Riley, ære.

Ved at holde fabrikker i USA, er de også med til at bringe jobs til lokalsamfundet, og de har udtalt før, at de ikke har planer om at fjerne fabrikkerne fra de to stater. De mener at få en konkurrencefordel ved at producere lokalt; de kan designe bedre, være først på innovative løsninger og levere hurtigere til kunderne. Da de producerer i USA, har de også høje kvalitetskontrol- og krav. Det betyder, at de kun markerer en style, som Made in USA, hvis mere end 70% af materialerne er herfra. Det kommer dog ikke uden udfordringerne, for da konkurrerende virksomheder tog deres forretninger ud af landet, tog de leverandørerne med. 

New Balance holder dog stadig fast i, at produktionen skal være så lokal som mulig. Derfor producerer de også kollektioner i Flimby, England, til det europæiske marked. Den lokale produktion er også en af grundene til, at New Balance ikke altid kan være konkurrencedygtige på prisen. Til gengæld er man sikret høj kvalitet, produceret under europæiske og amerikanske standarder.

 

En skjult kæmpe blandt giganter

Når man nævner sneakers, kan man være tilbøjelig til at tænke Adidas, Puma eller noget helt tredje. New Balance er bestemt en kæmpe spiller på markedet, men det er ikke nødvendigvis det brand, man først tænker på. Den amerikanske virksomhed har dog gjort alt for at ændre på dette og være til stede i kundernes bevidsthed. Faktisk har de sponsoreret flere af de største sportsstjerner i verden og endda lavet uniformer for Irlands Olympiske hold i Rio i 2016. De har faste aftaler med fodboldspillerne Raheem Sterling og Sadio Mané. Derudover gør de deres for at støtte ungdommen og indgik hurtigt en aftale med det spirende tennistalent, Coco Gauff. 

De har flere basketballspillere på sponsoraftaler, men atletikken fylder også meget for dem. De har lavet flere samarbejder med Sydney McLaughlin, hvilket der blandt andet er kommet tøj- og skokollektioner ud af. Selvom de måske ikke altid kan matche Adidas eller Pumas designsamarbejder, så er de en favorit blandt de kendte. Model Elsa Hosk og danske Emili Sindlev er flere gange spottet deres sko. Hailey Bieber er også glad for modellerne og da Emily Ratajkowski bar 574 modellen på en gåtur, var hjemmesiden lige ved at gå ned.

Selvom de har været på markedet i over 100 år, så forstår de at ramme det perfekte miks af deres design DNA og tidens trends. Hos Havanna Shoes er vi vilde med det cool brand og vi håber, at du bliver lige så vild med det. For os, er New Balance synonym med kvalitet.